Blockchain (Blok Zinciri) Nedir?
Nedir bu BlockChain? Satoshi Nakamoto adındaki kişi veya kişiler tarafından kurulan blok zinciri kripto paraların en ünlüsü Bitcoin için yapılsa da işin temelinde veri bulunur. Yani her türlü verinin saklanması ve dağıtılması için kullanılabilecek bir teknolojidir. Bu teknolojiyi biraz deşen meraklılar günümüzde kripto paralar yerine farklı kullanım alanlarını bulmaya başladılar bile. Şimdilik bu teknoloji SEO uzmanlarını pek ilgilendirmiyor gibi gözükmesine karşın gelecek için çok önemli…
ABD’de kripto para yatırımcısı ve matematikçi Pablo Rodriguez-Fraile, sanat koleksiyonundaki ve sanatın dijital dünyayla buluşmasında yeni bir adım olarak bilinen ‘blockchain’ tarafından doğrulanan 10 saniyelik videoyu rekor fiyat olan 6.6 milyon dolara (49 milyon 155 bin TL) sattı.
Detaylar: https://tr.sputniknews.com/abd/202103041043953406-abdde-10-saniyelik-video-66-milyon-dolara-satildi/
SEO uzmanları için Blok Chain (Kripto para birimlerinin kullandığı temel seviye teknoloji) öneminden önce ne olduğu biraz daha deşelim.
Blockchain (Blok Zinciri) Nasıl Çalışır?
Özet olarak işleyişi anlatmak gerekirse birbirine bağlı bilgisayarların veriyi aynı anda saklaması diyebiliriz. Veriler bir veri tabanı veya merkezi bir sunucuda değil bu zincire bağlı tüm bilgisayarlarda saklanır. Tüm ağdaki verileri değiştirmek neredeyse imkansız olduğundan güvenliği düşünmeye bile gerek yoktur. Çünkü veri merkezi bir dağıtıcıdan değil yüzlerce farklı bilgisayara dağılmış durumda. İşlemler gerçekleşirken, elektronik tablolar aynı anda güncellenirler ve bu işlemi yaparken birbirleri ile konuşup bu güncellemenin doğru olup olmadığı onayını alırlar. Eğer bu ağdaki bilgisayarlardan biri kendi elektronik tablosundaki veriyi bozarsa, blok zinciri tutarsızlığı olur ve kötü veriler geçersiz kabul edilir. Aynı zamanda tüm bu ağdaki işlemler baştan sona kalıcı bir iz oluşturur.
Bu teknoloji Bitcoin için yapılmış olsa bile dediğim gibi işin temeli verinin çok güvenli bir şekilde hacklenmeden, bozulmadan saklanıp dağıtılmasıdır. Bu veri tıbbı kayıtlar, kimlik bilgileri, kaynağı belirleme veya oy kullanma gibi veriler olabilir.
İşte SEO uzmanları için blockchain teknolojisinin önemi burada ortaya çıkıyor! Kaynağı belirleme, acaba bu işlemi yapan bir bot mu yoksa gerçek bir insan mı? Belki size bu çok önemli olmayan bir konu olarak gelebilir ama reklam verenlerin 1 yılda sahte tıklamalara ne kadar para harcadığını biliyor musunuz?
Backlink Oluşturma
Özellikle kaliteli backlink oluşturma uzun zaman alan ancak SEO için önemli bir parçasıdır. Eskiden uygulanan taktiklerin çoğu bugün çalışmasa bile halen bu konu öncelikli durumdadır. Örneğin eskiden bir blog yazısının altına yorum yaparak alınan backlinkler sıralamanızda bir parçada olsada artışa sebep olurken günümüzde bu spam olarak görünmekte ve sitenize zarar vermektedir. Backlink almanın önemi büyük olunca tabii ki de doğal olarak hacklinkler ortaya çıktı ve bunları bulmak oldukça zor. İşte Blockchain sayesinde büyük arama motorları sitenize gelen bağlantıların doğal olup olmadığını çok kolay şekilde tespit edecek ve cezalandıracak. Maalesef günümüzde hacklink konularında şikayette bulunulsa bile gerekli cezai yaptırımı yapıldığı görülmemiştir.
Doğrulanmış Trafik Verisi
Kullanıcıların siteniz ile etkileşim verileri çok önemlidir. Bu veriler pazarlama ve gelecek planlaması konusunda size oldukça yardımcı olurken arama motorlarındaki sıralamanızın yükselmesi içinde gereklidir. Peki bu sitenize gelen ziyaretçiler gerçek mi yoksa bot mu? Botlar üzerinden alınan sahte trafik sıralamanız için oldukça zararlıdır. Blockchain sitenize gelen trafiğin bir bot mu yoksa gerçek bir insan olup olmadığını doğrulayarak size daha iyi bilgiler ve daha yüksek dereceler verir.
Diğer yandan diyelim günlük standart bir trafiğiniz var ve bir anda trafiğiniz 15-20 kat veya çok daha fazla yükseldi. Google bu durumda bu trafiğin sebebini bulmak içinde blockchainden faydalanmaktadır. Çünkü bu trafiğin kaynağı rastgele veya rakipleriniz tarafından yapılan bir saldırı olabilir, sizin yaptığınız bir spam işlem olabilir, büyük bir gazetede çıkan bir haberiniz olabilir veya çok büyük kitlelere erişen bir Radyo/TV reklamı da olabilir. Google bunu anlamaya çalışıp ona göre aksiyona geçmeye çalışmaktadır.
Dijital Reklamcılık
Ücretli dijital reklamcılık sahtekarlıkla doludur. Sebebi ise oldukça basittir; kolay para ve reklamın gerçek kullanıcı tarafından tıklanıp tıklanmadığını söylememek. Blockchain teknolojisi, reklam verenleri doğrudan doğrulanmış potansiyel müşterilere bağlayarak bu milyarlarca dolarlık dolandırıcılığı çözecektir.
Özet Olarak; Blockchain teknolojisinin olgunlaşması erken aşamada olmasına rağmen SEO açısından her şeyin doğal ve özgün olması gerekliliği en üst seviyeye çıkacaktır. Şimdilik özgün içerik peşinde koşarken ilerleyen günlerde özgün backlink, özgün trafik peşinde koşmak da gerekecek. Bu sebeple planlamaları geleceğe uygun şekilde şimdiden yapmak en mantıklısı olacaktır.
İlginizi Çekebilir: Site İçi SEO