24 Şubat 2011 – Panda Güncellemesi
Google’ın faaliyete başladığı dönemden itibaren gerçekleştirdiği en kapsamlı algoritma güncellemesi Google Panda Güncellemesi‘ydi. Bu güncellemeyle birlikte sıralama ölçütlerinde önemli değişimler meydana geldi. Başlangıçta bu güncelleme, İngilizce içerikli web sayfaları etkilemiş olsa bile zamanla Türkçe de dahil olmak üzere tüm dillerdeki web sayfaları etkiledi. SERP’lerdeki değişimler özellikle internet üzerinden kazanç sağlayan kişileri ve kurumları doğrudan etkiledi. Google algoritma güncellemeleri içinde Panda güncellemesi kopya içeriklerle mücadelede önemli kazanımlar sağladı. Böylelikle özgün içeriklere sahip web sayfaların lehine sonuçlar oluştu.
Panda güncellemesiyle devreye giren yeni algoritmalar, kopya içerikleri ayıklamak konusunda oldukça başarılıydı. Özgün içeriklere sahip web sayfalar bu sayede arama sonuçlarında üst sıralara yükseldi. Bu güncellemede Google, özgün içeriklerin kullanıcılar için daha faydalı olacağı kabulünden hareket etti. Panda algoritması devreye girmeden önce bazı web siteler, SERP’lerde üst sıralarda çıkmak için benzer içerikli çok sayıda sayfa oluşturuyordu. Bu sayfaların içerikleri ise büyük ölçüde kopya içerikti. İçeriklerin kalitesi zayıf olduğu halde Google algoritması bu siteleri filtrelemede yetersiz kalıyordu. Google algoritma güncellemeleri içinde Panda güncellemesi bu sorunlara etkin çözümler sağladı. Panda algoritması sayesinde kullanıcılar, kopya içeriklerin yarattığı bilgi kirliliğinden kurtuldu.
Aradan 10 yıldan uzun bir zaman geçmiş olmasına rağmen Panda güncellemesinin etkileri günümüzde de devam ediyor. Düşük kaliteye sahip ve kopya içerik taşıyan web sayfalar SERP’lerde hiçbir zaman üst sıralarda çıkmıyor. Kullanıcının karşısına kaliteli içerikleri çıkarmak konusunda Panda güncellemesi, bundan sonraki güncellemelerin de çatısını oluşturdu. Ve nitekim Panda güncellemesi ilerleyen süreçte farklı boyutlarda gerçekleşmeye devam etti. Aşağıda bunlardan birkaç tanesini kısaca ele alacağım.
Panda Güncellemesi 24 – 22 Ocak 2013
Google algoritma güncellemeleri içinde 2013 yılının ilk güncellemesiydi. SERP’lerin yüzde 1.2’sini etkiledi. Esas olarak kopya içerikleri ve kötü yazılımları hedef aldı.
Panda Güncellemesi 25 – 14 Mart 2013
Matt Cutts tarafından duyrulan bu güncelleme, Panda algoritmasının çekirdek algoritmayla birleşmeden önceki son güncellemesiydi.
Panda Dansı – 11 Haziran 2013
Bu güncelleme aslında gerçek bir Panda güncellemesi değildi. Çünkü Panda algoritması mevcut durumda aylık olarak zaten güncelleniyordu. Bu güncellemelerin her biri yaklaşık 10 gün sürüyordu.
Google Panda Kurtarma Güncellemesi Temmuz 2013
İlk olarak Şubat 2011 tarihinde hayat verilen Google Panda algoritması, Google’ın uzun yıllar boyu sayısız çalışmalar yürüterek birçok başarıya imza atmış SEO uzman ekibi tarafından tasarlanmıştı. Duyurulduğu ilk anda gündeme bir bomba gibi düşen Google Panda Kurtarma Güncellemesi Temmuz 2013 haberi, internet dünyasında yer alan milyonlarca web sitenin kontrol edilmesi açısından çok büyük bir öneme sahipti.
Google Panda algoritmasının amacı, içerik açısından özgünlük derecesi yüksek ve zengin web siteleri arama motoru sayfasında üst sıralara taşımaktı. Bu algoritma sayesinde SEO kavramı ve kurallarının da hayatımızdaki yeri daha da sağlamlaşmış oldu. Öncelikle Amerika Birleşik Devletleri’ndeki İngilizce içerikli web siteler üzerinde sorgulama yapan Google Panda algoritması, ilerleyen zaman içerisinde tüm dünyaya yayıldı ve birçok dildeki içerikleri incelemeye aldı. İlk güncellemesini Nisan 2011 tarihinde gerçekleştiren Panda algoritması, iki yılı aşkın bir süre içerisinde yaklaşık 30 farklı güncellemeye şahit oldu. Son güncellemesi ise Mart 2013 tarihinde gerçekleşti.
Panda Kurtarma Güncellemesi
Mart 2013 tarihinde Panda algoritmasının son güncellemesini gerçekleştirdiğini açıklayan Google, üç aylık bir süre sonrasında Panda algoritmasına bir yenilik getirmek amacıyla Google Panda Dansı Güncellemesi‘ni hayata geçirdi. Bu güncellemenin üstünden bir ay geçtikten sonra yeni bir açıklama ile Google Panda Kurtarma Güncellemesiyle yine gündem olmayı başardı. Temmuz 2013 tarihinde gerçekleştirilen Google Panda Kurtarma Güncellemesi ile birlikte daha önceki Panda Güncellemelerinden dolayı uygulanan cezaların bazılarını kaldırarak, cezalarda yumuşatmaya gitti.
Panda Güncellemeleri SEO Çalışmalarını Nasıl Etkiledi?
SEO çalışmaları açısından Panda güncellemelerinin en önemli sonuçlarından biri, orijinal içerikleri önemli hale getirmesiydi. Nitekim Panda algoritması kopya içerik barındıran web sayfaları ciddi ölçüde filtreledi. Orijinal içeriğe sahip web sayfalarla birlikte Google da hizmet kalitesini arttırmış oldu. Panda güncellemeleri en ağır darbeyi kopya içeriklere vurdu. Ayrıca düşük kaliteli sayfaları ve zayıf içerikleri de geri plana itti. Bundan böyle web sayfanın içeriğinin orijinal olması yetersizdi. İçeriğin konu hakkında yeterli bilgi içermesi de önemliydi. Böylelikle arama sonuçlarını manipüle etmeye dönük olarak uygulanan black hat SEO yöntemleri etkinliğini kaybetti. Bunlar içinde örneğin anahtar kelime doldurmalar, link çarkları, saklı yazı veya linkler anlamsızlaştı. Oysa Panda algoritmasına kadar bu yöntemler SERP’leri etkiliyordu. Bu yüzden Panda güncellemeleri black hat SEO’cularda adeta şok etkisi yarattı.
Sayfada Geçen Ortalama Süre
Panda güncellemelerinin en önemli özelliklerinden biri de Google’ın bundan böyle sayfada geçen ortalama süreyi dikkate almaya başlamasıydı. Dolayısıyla web sayfaların hemen çıkış oranını azaltmaya dönük SEO çalışmaları bu güncellemelerle birlikte önem kazandı. On-page SEO’da Panda algoritması, web sayfalardaki görsellerin organik trafiğe katkısını önemli hale getirdi. Belirli aralıklarla devam eden Panda güncellemeleri nedeniyle web sayfalar, sayfada geçen ortalama süreyi uzatmak için görsel içeriklere daha fazla yer vermeye başladı. Bununla birlikte görsellerin optimizasyonu da önemli bir konu haline geldi. Çünkü burada işin püf noktası, web sayfaya fazla miktarda görsel koymak değildi. Bu görseller içerikle ilgili olmalı ve aynı zamanda da optimize edilmeliydi. Yani boyutları küçük, anahtar kelime üzerinden bulunabilirliği yüksek olmalıydı.
Site içinde geçirilen süre uzadıkça Panda algoritması bu durumu, sitenin kullanıcılar için yararlı bir site olduğu şeklinde değerlendirdi. Aynı içeriğin farklı sayfalarda farklı başlıklar ve odak anahtar kelimelerle kullanılmasını ise ceza nedeni saydı. Bunlara ek olarak, sitelerin kod yapısının W3C standartlarında olması ve mobil uyumluluk da Panda algoritmasıyla birlikte SEO çalışmalarında önemli konular haline geldi.
Panda Güncellemesi hakkında daha fazla bilgi için tıklayın.