SEO Metrikleri

SEO Metrikleri

SEO yapmak sadece Site içi SEO yapıp backlink çalışması yapmak ile bitmiyor. Yapılan çalışmanın olumlu/olumsuz sonuçlarının sürekli takip edilmesi, duruma göre ani kararlar alıp bunlara göre pozisyon alıp aksiyonlara geçmek gerekiyor. En önemli SEO metrikleri sayesinde yaptığınız SEO çalışmalarını ölçümlemenize oldukça fayda sağlayacaktır.

Takip Etmeniz Gereken En Önemli 10 SEO Metriği

Günümüz şartlarında özellikle Holistic SEO kavramı ve varlık (Entity) dikkate alındığında aşağıdaki metrikler geçmişten günümüze kadar gelen klasik SEO çalışmalarının temelini oluşturan metriklerdir. Temel düzeyde bakılması gereken bu SEO metrikleri ile siteniz ve SEO çalışmalarınızın sonuçları konusunda siz ve müşterileriniz bir fikir sahibi olabilir. Fakat günümüzde SEO çalışmalarının sadece site içi teknik iyileştirmeleri kapsamadığını, benim söylemimle sitenizin Googleca konuşabilmesini sağlamak gerektiği ve sitenizi bir varlık, bir marka, bir insan gibi görerek dijital dünyada onu kendi kategorisinde söz sahibi bir site haline getirmeniz gerektiğini asla unutmayın.

Googleca konuşmak kavramı Google’ı sadece bir arama motoru olarak görmekten vazgeçmeyi gerektirir. Arama motoru hizmeti Google’ın hizmetlerinden sadece biridir ve asıl hedefine ulaşmasını için kullanması gereken sadece bir basamaktır. Google insanların vazgeçemediği bir parçası olmak için çalışıyor ve bunu sağlayabilmesinin tek yolu kişiselleştirilmiş hizmet sunmasıdır. Eninde sonunda bunu becerecektir.

Alın size bir başıma gelen bir örnek; Geçen sabah ofise gelirken telefonumu evde bırakmışım. Ofise geldim ve maillerime bakmak için Outlook’u açtım ve Google’dan bana gelen mail; Kayıp Android telefonunuzu bulmak için yapmanız gerekenleri biliyor musunuz?

SEO Çalışmalarının Ölçümü

Bir web sitesi için SEO yaparken uyguladığınız işlemlerin sonucunu sadece Google Analytics’teki ziyaretçi sayısı istatistikleri ile değerlendirmemek gerekmektedir. Yaptığınız SEO çalışmalarının verimli olup olmadığını sürekli takip etmek gerekir. Peki hangi ölçümleri neden takip etmeniz gerektiğini biliyor musunuz? Öncelikle takip etmeniz gereken SEO metrikleri yani ölçümler SEO çalışmalarınızın verimini, yapılan yatırımın geri dönüşümünü ve tabii ki SEO stratejinizi geliştirebilmek için gereklidir. SEO metrikleri makalemde sizlere SEO’da dikkat etmeniz gereken 10 önemli konudan bahsedeceğim.

Organik Trafik

SEO Metrikleri Organik Trafik
SEO Metrikleri Organik Trafik

Bildiğiniz gibi SEO çalışmalarının ilk hedefi organikten gelen ziyaretçi sayısını arttırmaktır. Organik trafik ise arama motorları sonuçlarında ne kadar yukarıda çıkarsanız buna paralel olarak ziyaretçi sayınızın artması demektir.

Organik Trafik Nedir? Neden Önemlidir?

SEO çalışmalarında takip etmeniz gereken SEO metriklerinden ilki tabii ki organikten gelen ziyaretçi sayısıdır. Organik trafik arama motorlarında arama yaparak sitenize gelen ziyaretçilerin oluşturduğu trafiktir. Organik trafik Google Analytics gibi araçlar sayesinde oldukça basit şekilde takip edilebilmektedir.

Organik trafikteki artış SEO çalışmalarının başarılı olduğunun belirtisi olabilir. Çünkü dönemsel mevsimsel veya trend aramalar yüzünden de organik trafik artışı olabilir. Bu sebeple organik trafikte kısa süreli artışlar olabilir.

Google Analytics, en popüler arama motorlarını otomatik olarak tanır ve trafiği bu kaynaklarla ilişkilendirir. Sitenize varsayılan arama motorlarından herhangi biri aracılığıyla gelen trafik, raporlarınızda organik arama trafiği olarak görünür.

Tam Liste: En İyi Arama Motorları

Ayrıca fazladan bilgi göz çıkarmaz değil mi 🙂 Arama Motoru Nedir? Nasıl Çalışır?

Sayfa Ziyaretçi Sayısı

SEO Metrikleri Ziyaretçi Sayısı
SEO Metrikleri Ziyaretçi Sayısı

Sayfa ziyaretçi sayısı SEO çalışmalarında bakılması gereken ikinci SEO metriklerinden ve organik trafiğin aksine her türlü trafik kaynağından gelen ziyaretçi bu sayıya dahil edilir. Bu metrikteki bir diğer unsur tekil ve çoğul olarak ikiye ayrılmasıdır.

Çoğul ziyaretçi sayısı sitedeki sayfaların toplam ziyaretini gösterirken, tekil ziyaretçi ise siteye giren kişi sayısını göstermektedir. Örneğin 1 kişi siteme girdi ve sitemdeki 5 farklı sayfayı okudu ve sitemden ayrıldı.

Bu yapılan ziyarette benim sitemin ziyaretçi istatistiklerinde;
Tekil ziyaretçi = 1
Çoğul ziyaretçi = 5
olarak gözükecektir. Farklı bir ziyaretçi aynı şekilde siteme gelip 3 sayfa gezmesi durumunda ise toplam bir önceki ziyaretçi ile birlikte istatistiğim;
Tekil ziyaretçi = 2
Çoğul ziyaretçi = 8
olacaktır.

SEO çalışmasının başarısı sitenize gelen ziyaretçinin (Tekil ziyaretçi) sitenizde vakit geçirebilmesini yani sitenizi oluşturan sayfalarda gezinmesini sağlayabilmektir. Örneğin yukarıdaki Google Analytics ekran görüntüsünde 22.118 tekil ziyaretçinin 110.021 sayfa gezdiğini yani 110021 çoğul ziyaret aldığımızı görüyoruz.

Hemen Çıkma Oranı

SEO Metrikleri Hemen Çıkma Oranı
SEO Metrikleri Hemen Çıkma Oranı

Hemen çıkma oranı SEO açısından bakılması gereken bir diğer SEO metriklerinden. Yapılan çalışmalar ile ziyaretçiyi siteye çekmiş olabilirsiniz. Peki bu ziyaretçi sitede ne kadar kalıyor? Aradığını gerçekten bulabiliyor mu? Google Analytics ve benzeri araçlar ile ziyaretçilerinizin site üzerinde ne kadar kaldıklarını takip edebilirsiniz. Siteyi terk etme oranı (Hemen çıkma oranı) ne kadar yüksekse bu arama motorları gözünde kötü bir izlenim oluşturur.

Bir ziyaretçinin sitenize gelip her hangi bir etkileşimde bulunmadan 0 saniyede sitenizi terk etmesi hemen çıkma oranını yükseltir. 1 saniye ve üstü sitede kalma ise sitede geçirilen ortalama süre oranını etkiler.

Bu SEO açısından önemli bir kriterdir. Çünkü Google’a göre bir ziyaretçi bir sitede ne kadar uzun süre kalıyorsa ve aynı sitede ne kadar sayfa geziyorsa bu sitenin içeriğinin kalitesini belirleyen bir etkendir.

Özet olarak ziyaretçi sayısı artarken siteyi terk etme oranının da düşmesi çok önemlidir. Eğer siteyi terk etme oranınız artıyorsa kullanıcılar gözünde sorun var demektir. Sitede geçirilen süreyi arttırmak için adımlar atmanın yollarını düşünmelisiniz.

Hemen çıkma oranını etkileyen en önemli etken sahte ziyaretçi satın almaktır. Bot ziyaretler ile gerçekleştirilen bu negatif SEO tekniğinde siteye gelen bot sitede herhangi bir etkileşimde bulunmadığı için faydadan çok zarar vermektedir.

Kullanıcı Başına Sayfa Görüntülenme Oranı

SEO metrikleri içinde göz atmanız gereken bir başka metrik de ortalama sayfa görüntülenme sayısıdır. Burada sitenizin genel durumundan çok incelemeyi sayfa bazlı yapmak daha etkili olacaktır. Bu sayede ziyaretçilerinizin sitenizdeki kaç farklı sayfayı ziyaret ettiğini görebilir, buna göre aksiyonlar alabilirsiniz.

Örneğin 100 tekil ziyaretçi 105 farklı sayfa ziyaret etmişse, ziyaretçilerin sitenizde dolaşmadığı anlamına gelir. Yapmanız gereken ilk hamle iç linklerinizi kontrol etmek olmalıdır. Menüleriniz dışında makale içlerindeki metin veya görseller yardımıyla diğer sayfalarınıza linkler vermek olmalıdır.

Sayfa ve Alan Adı Otoritesi

SEO’da otorite Alan adı (seolog.com.tr) ve sitenizi oluşturan sayfaların ayrı olarak arama motorlarındaki güçlerini ve sıralamasını etkileyen SEO metriklerinden biridir. Alan adı otoritesi DA (Domain Authority), sitenizi oluşturan sayfaların otoritesi ise sayfa otoritesi PA (Page Authority) olarak kısaltılmıştır.

Alan adı ve sayfa otoriteleri Pageranktan sonra devreye giren bir özellik olarak öne çıkmıştır ve değer kazanmıştır. Bu otorite değerleri zamanla yükselmektedir. Yükselmeyi hızlandıran etken ise tabii ki doğru yapılacak SEO çalışmalarıdır.

SEO çalışmalarını yaparken planlamanız içine mutlaka DA ve PA değerlerinizi arttıracak seçenekleri eklemeyi unutmayın.

Sitenizin otoritesini Google’da bulunan bir çok ücretsiz araç ile bulabilirsiniz. Örneğin SmallSeoTools ve Ahrefs ‘in “Web Sitesi Otorite Denetleyicisi” size önerebileceğim iki ücretsiz araçtır.

Site Hızı

Site hızı, site hızı ve yine site hızı… SEO çalışması yaparken çalışılan sitenin hızını belli aralıklarla kontrol etmek gerekiyor. Site hızı takip etmeniz gereken önemli SEO metriklerinden biridir. Son kullanıcıları yani ziyaretçilerinizi önemse meseniz bile Google bunu her seferinde üzerine basarak söylüyorsa bir sebebi var demelisiniz.

Sayfalarınızın yüklenme hızları Google için kullanıcı deneyimi açısından önemlidir. Kullanıcılar yavaş sayfaları sevmez ve terk eder. Bu sayfalarınızın hemen çıkma oranını yükseltecektir. Bununla birlikte yavaş açılan sayfalarınız potansiyel müşterilerinizi de kaçırmaya sebep olacaktır. SEO çalışması sırasında sık sık site hızlarınızı kontrol ediniz.

Linux sunucu kullanıyorsanız özellikle .htaccess dosyanızda yapacağınız bir kaç değişiklik ile sitenizi hızlandırmanız mümkün. Site hızlandırma makalemde bu teknikleri bulabilirsiniz.

Sayfalarınızın Ziyaretçi Sayıları

Web sitenizi oluşturan sayfalarını ayrı ayrı kontrol etmekte fayda var. Özellikle en fazla trafik çeken ve en az trafik çeken sayfalar size oldukça yol gösterecektir. En fazla trafik çeken sayfanızın içeriğini inceleyerek başarılı olduğunuz yanları görebilirsiniz. En az trafik çeken sayfalarınızı inceleyerek içeriklerini güncelleme yolları düşünebilirsiniz.

Ayrıca bu SEO metrikleri sayesinde enerjinizi ve zamanınızı daha verimli kullanabilirsiniz. Örneğin 1 saat vaktiniz varsa bu zamanın 10 dakikasını en fazla trafik çeken, 50 dakikasını en az trafik çeken sayfalara ayırmak gelecek için verimli bir SEO çalışması olacaktır.

Mesela ben Google aramalarında 1. sırada çıkan bir çok sayfamı çok nadir incelerim. Zamanım oldukça kısıtlı olduğundan olan zamanımı da yeni makale yazmak veya trafik çekmeyen sayfalarımın içeriklerini güncellemek için kullanırım.

Sayfa Performansları

En fazla trafik çeken ve en az trafik çeken dışında sıralaması iyi ama daha da iyi yerlere gelebilecek sayfalarınızı da bulmalısınız. Bir çok kelimede maalesef asıl trafiği özellikle de Google’da ilk 3 sıra çeker. Siz eğer 4. sırada çıkıyorsanız (Kelimeye göre) belki de hiç trafik alamıyor olabilirsiniz. Bu matematiksel bir gerçektir ve matematik asla yalan söylemez.

Bu durumda yapmanız gereken rakiplerinizi inceleyip neyi sizden daha iyi yaptığını kontrol edebilirsiniz. Diğer bir çözüm yolu da belli aralıklarla bu sayfalarınıza yeni içerikler eklemek olacaktır.

Kopya İçerik Takibi

Eğer SEO çalışması sırasında kullandığınız makaleleri benim gibi sizde kendiniz hazırlıyorsanız sorun yok. Ancak hazır makale satın alıyorsanız mutlaka bunları sitelerinize eklemeden önce kopya içerik kontrolünü yapmalısınız.

Bunun dışında SEO çalışmasını bir e-ticaret veya haber sitesi için yapıyorsanız işiniz çok daha zordur. Çünkü genelde bu tarz sitelerin çoğu ürün bilgisi veya haberleri belli kaynaklardan çekerler. Buda aynı kaynağı kullanan binlerce sitenin aynı içerikle arama motorlarında listelenmesi anlamına gelir.

Yapmanız gereken içeriklerinizin kopya içerik olmaması için düzenli aralıklarla kontrol edilip düzenlenmesi olmalıdır. Buna sayfa başlığını (Title) ve açıklamasında (Desc) dahil etmelisiniz.

Mobil Trafik

Günümüzde izlenmesi gereken bir diğer SEO metriği de mobilden gelen trafiktir. Unutmayın ki günümüzde mobil trafik masaüstü trafiği geçti. Siteniz masa üstünde çok verimli olabilir ama mobilin gücünden de aynı şekilde yararlanabiliyor musunuz? Bunu sürekli kontrol etmelisiniz ve eğer mobil trafiğiniz düşükse gerekli çözüm yollarını düşünmelisiniz.

En basit çözüm responsive tasarım veya direkt mobile özel sitedir. WordPress kullanıyorsanız amp’de oldukça faydalı bir seçenektir. Amp karışık ve genelde tasarım olarak iç açıcı değildir. Fakat unutmayın ki önceliğimiz kullanıcı deneyimi yani ziyaretçilerimizdir.

SEO Metrikleri Özeti

Sonuç olarak SEO yapmak sadece Site içi SEO yapıp backlink çalışması yapmak ile bitmiyor. Yapılan çalışmanın olumlu/olumsuz sonuçlarının sürekli takip edilmesi, duruma göre ani kararlar alıp bunlara göre pozisyon alıp aksiyonlara geçmek gereklidir.

İlginizi Çekebilir: SEO Kriterleri (Google SEO Faktörleri – Güncel Liste)

 

Fiyat Teklifi Al

Aşağıdaki formu doldurarak ajansımızdan online fiyat teklifi alabilirsiniz. Sizlere daha net cevap verebilmemiz için lütfen bilgilerinizi eksiksiz giriniz. 

SEO_Teklifi_Popup_Form