SEO ve SEM Nedir?
Konuya SEO ve SEM nedir? Sorusunun cevabı ile başlamak ilerleyen bölümlerde kafa karışıklığı olmaması için faydalı olacaktır. Firmalar, çevrim içi dünyada hedef kitlelerine ulaşmak ve pazarlama yapmak için SEO ve SEM ‘den faydalanırlar. Temelde dijital pazarlamanın alt dallarından olan bu 2 tekniğinin işleyişi ve sağladıkları faydalar farklıdır. SEO ve SEM uygulamalarının firmalara fayda sağlayabilmesi için doğru planlama ve uygulama işlemlerinin yapılması gerekiyor. Yanlış planlamalar fayda değil başarısızlık getirecektir.
SEO, Search Engine Optimization kelimelerinin baş harflerinden türetilmiş ve güzel Türkçe’mize Arama Motoru Optimizasyonu olarak çevrilmiştir. SEM ise Search Engine Marketing kelimelerinin baş harflerinden türetilen ve Türkçe karşılığı Arama Motoru Pazarlaması olan bir dijital pazarlama dalıdır. Bu iki teknik temelde web sitelerinin arama motorlarında üst sıralarda yer alabilmek için benzer gibi görünse de farklı işlemlere sahiptirler.
Seolog Olarak Bizce SEO “Googleca konuşabilmektir.”
SEO ve SEM Arasındaki 10 Fark
SEO, arama motoru yönergelerine göre web sitelerinin içeriklerinin teknik ve içerik bakımından düzenlemesini, bu sayede arama motorlarının siteyi daha iyi anlayabilmesini buna bağlı olarakta organik arama sonuçlarında üst sıralarda yer alabilmesini sağlamaktadır. SEO, büyük arama motorları için yapılsa da asıl hedef Google’da üst sıralarda çıkabilmektir. SEM ise özellikle Google Ads üzerinden ücretli reklamlar yapılarak satış ve site trafiğinin artırılmasını sağlar. Yukarıda da belirttiğimiz gibi tüm hedef aslında arama motorlarında üst sıralarda yer alarak daha fazla kişiye erişebilmektir. SEO ve SEM arasında farklara gelirsek en önemli 10 fark şunlardır;
- Kalıcılık,
- Hız,
- Hedef kitle ve hedef bölge,
- Tıklama maliyeti,
- Tıklanma oranı,
- Kısa dönem kampanyalar,
- İçerik kalitesi,
- İlk sayfa garantisi,
- Bilinirlik,
- Serp sonuçlarında görüntülenme şekli,
Kalıcılık Farkı
SEO çalışmaları ile pozisyon kazanan sitelerde aksi bir durum olmaz ve yanlış bir işlem yapmadığı sürece sıralamalarda kazandıkları pozisyonları kolay kolay kaybetmezler. SEM’de ise sıralamayı belirleyen en önemli etken görünmek istediğiniz anahtar kelimedeki organik sıralamanız ve reklam bütçenizdir. Bir çok site sahibine göre reklam maliyetleri firma bütçelerine yük getirmekte ve kısa süreli veya dönemsel reklamlar ile ilerlemeyi tercih etmektedirler. Reklam kesildiğinde Google arama sonuçlarında çıkılamadığı için SEO ve SEM arasındaki farkların başında gelen kalıcılık farkıdır.
Hız Farkı
Hız farkı aslında hedef kitleye ulaşmak için geçirilen zamandır ve web sitelerinin hedef kitle üzerinde oluşturduğu etkiye göre değerlendirme yapılır. SEM uygulamaları Google Ads ve diğer arama motorlarının reklam çalışmaları olduğu için SEO uygulamalarına göre daha hızlı sonuç verir. SEO faydalarının görülmesi bazen uzun zaman alabilirken, SEM reklamları 1 günde geri dönüşlerin oluşmasını sağlayabilecektir. Hız farkı karşılaştırmasında SEM dönüşleri SEO dönüşlerine göre daha hızlıdır.
Hedef Kitle ve Bölge
SEM yani ücretli arama motoru reklamları maliyetleri düşürmek ve reklama ödenen ücretin karşılığını daha iyi alabilmek yani verimlilik açısından belli hedef bölgelere ve hedef kitleye göre optimize edilir. Bu bir açıdan maliyeti düşürüp reklamın verimliliğini arttırırken diğer yandan kaçan büyük bir kitle bulunmaktadır. SEO’da ise siteniz belli bir kitle yerine herkese gösterilir ki buda daha fazla trafik ve daha fazla marka bilinirliği anlamına gelmektedir.
Tıklama Maliyeti
SEM ve SEO arasındaki farklar karşılaştırılırken en önemli farkın maliyet konusu olduğunu söyleyebiliriz. SEO çalışmaları daha az maliyetlerle yapılıyor ve uzun süre etki oluşturabiliyor. SEM uygulamaları, ücretli reklam paylaşımları yapılmasını sağladığı için maliyeti daha yüksektir. SEM maliyetlerinin yüksek olması, anahtar kelimelerdeki rekabete ve mevcut sitenin bu kelimelerde kaçıncı sırada çıktığı gibi bir kaç faktöre göre hesaplanmaktadır.
Ayrıca hedef anahtar kelimelerin sayısı, reklamların yayınlandığı mecralar ve hedef bölgelere göre SEM maliyetleri daha da artmaktadır. SEO çalışmaları başlangıçta SEM’e göre daha maliyetli gözükse bile uzun vadede her zaman SEO, SEM’den daha ekonomik ve getirisi daha fazla olmaktadır. Farklı bir açıdan baktığımızda SEO ile web sitenize gelen ziyaretçi için bir ziyaretçi edinme maliyetiniz olmaz. Fakat SEM ile web sitesine gelen her ziyaretçi için tıklama başı maliyetiniz oluşur.
SEOLOG olarak toplam dijital pazarlama bütçenizi SEO, SEM ve sosyal medya çalışmalarını tamamen kapsayacak şekilde organize ederek tüm çalışmaları birlikte yürütmeniz yönünde olacaktır.
Tıklanma Oranı
Google resmi açıklamasına göre arama sorgularındaki tıklama payları %30 reklamlar ve %70 organik arama sonuçlarını şeklindedir. Yani aynı x arama terimi ile arama yapan 100 kişiden 30 reklamlara kalan 70 kişi ise reklamları geçerek organik arama sonuçlarındaki web sitelerine tıklamakta. Buda SEO yaparak organik arama sonuçlarında üst sıralara çıkan web sitelerinin toplam ziyaretçi trafiğinin büyük bölümünü çektiklerini gösteriyor. SEO ile elde edilecek site trafiği SEM’den daha yüksektir. Tabii ki organik arama sonuçlarında ilk 3 sırada yer alabilirseniz.
İlginizi Çekebilir: Organik Trafik
Kısa Dönem Kampanyalar
SEM yani ücretli reklam gösterimleri arama motorları tarafından çok hızlı bir şekilde devreye sokulmaktadır. Hatta sürekli reklam veren site sahiplerinin oluşturduğu yeni reklam kampanyaları dakikalar içinde bile aktif hale gelebilmektedir. Bu yapılan kampanyalar, duyurular veya testler için inanılmaz bir fayda sağlar. Özellikle e-ticaret siteleri dönemsel kampanyalarında SEM’in SEO’ya karşı en büyük artısı olan bu özelliğinden faydalanmaktadır. SEO’nun uzun dönem faydalarına karşın SEM kısa dönem kampanyalar için en uygun çözümdür.
İçerik Kalitesi
Kullanıcılar ziyaret ettikleri sitelerde, kendileri için yararlı olacak seçenekleri tercih ediyor. SEM uygulamalarında reklam içerikleri gösterildiğinden ve ticari amaç hedeflendiği için her kullanıcı için doyurucu ve gerçekçi olmayan kalitesiz içeriklere sahip olabiliyor. SEO tamamen kullanıcı deneyimine odaklandığından kullanıcı yararını gözeten içerikler düzenlemesini sağlar. İşini iyi yapan SEO uzmanları için her zaman “İçerik Kraldır. (Content Is King)”
SEO ile organik büyüyen sitelerde her zaman içerikler kullanıcılar tarafından bakıldığında daha faydalı ve doyurucudur. SEM ile hedeflenen sayfalarda ise öncelik ticaridir daha çok ticari kazanç olduğundan istenilen içerik kalitesi olamayabilir. Hatta bazı sektörlerde reklam veren sitelerin içerikleri tamamen kullanıcıları kandırmaya ve aldatmaya yönelik bile olabilmektedir. Özellikle yaz sezonunda ünlü otellerin kopya sitelerine verilen reklamlar, büyük beyaz eşya markalarının teknik servisi gibi gözüken web sitelerinin verdiği reklamlar bunlara verilebilecek en güzel örneklerdir.
İlk Sayfa Garantisi
Google hem SEO hem de SEM uygulamalarının kendi politikalarına göre yapılmasını istiyor. Ancak her iki uygulama için ilk sayfa garanti seçenekleri farklıdır. SEM reklam politikalarında web siteleri için ilk sayfa garantisini hiçbir zaman vermiyor. Ancak SEO uygulamalarında doğru yöntemler uygulandığında ve algoritma güncellemeleri takip edildiğinde, web siteleri için ilk sayfada yer alma ve daha uzun süreli kalma garantisi verebiliyor.
Firmalara sağlanacak olan faydalar, ilk sayfada daha uzun süre kalıcı olmaya bağlı olarak değişiyor. İlk sayfada yer almak daha fazla ziyaretçi trafiğinin oluşmasını sağlayacaktır. Burada özellikle dikkat etmeniz gereken ayrım ilk sayfa garantisini SEO uzmanları değil Google’ın kendisinin vermesidir. Benim istediklerimi yerine getirin, içeriğinizi kullanıcılara göre hazırlayın ben size gereken takdiri sıralama sonuçlarında göstereceğim diyor.
Bilinirlik
Dijital dünyada bilinirlik daha uzun süre kalıcı olmak gereklidir. Arama motoru pazarlamacılığı yani SEM’e ayrılan bütçe bilinirliği direkt etkileyen bir faktördür. Eğer reklam verilen anahtar kelimelerde organik sıralamanız yoksa reklamı kestiğiniz zaman unutulmaya başlayacağınızın bilmelisiniz. Üstelik yeni web siteleri için bu daha büyük bir risktir. Özet olarak sadece SEM’in bilinirlik oranı daha düşüktür.
SEO çalışmaları, web sitelerinin arama motorlarında daha üst sıralarda yer almasını sağladığı ve trafik oluşturduğu için marka bilinirliğine faydası daha yüksektir. Google Ads reklamları, kullanıcılar tarafından geçici gösterim olarak kabul edilebiliyor. Ancak SEO sayesinde uzun süre üst sıralarda kalan siteler daha iyi tanınıp daha fazla güven verdiğinden ziyaretçiler gözünde daha etkili olmaktadır. Bilinirlik oranını daha az maliyetlerle artırabilmek için profesyonel SEO hizmeti alınmalıdır.
Serp Sonuçlarında Farklı Gözükürler
Google arama sonuçlarında SEM veya SEO farklı bir şekilde listelenir. SEM yani ücretli reklamlar ile arama sonuçlarında listelenen siteler sonuçlarda reklam ibaresi ile belirtilir. SEO yaparak organik bir şekilde listelenen web sitelerinde bu ibare bulunmaz ve yalın bir şekilde listelenir.
SEM ve SEO Benzerlikleri
Makalemizin başında da belirttiğim gibi SEO ve SEM temelde dijital pazarlamanın alt dallarıdır ve birbirleri ile farkları olduğu gibi benzerlikleri de bulunur. Genelde SEM ve SEO benzerlikleri web sitelerine, markalara sağladıkları faydalardır.
- Arama sonuçlarında görünmek
- Daha fazla trafik çekmek
- Kitleyi tanıma zorunluluğu
- Anahtar kelime araştırması yapmak
- Ortak anahtar kelimelere çalışmak
- Sürekli takip ve optimizasyon ihtiyacı
Arama Sonuçlarında Görünmek
SEO ve SEM’in yapılma amaçlarındaki ortak özellik tabii ki de hedef anahtar kelimelerde daha fazla görünmek ve daha fazla kişiye erişebilmektir. SEO ve SEM’de uygulanan her taktik ve teknik markanın, işletmenin çevrim içi dünyada daha fazla görünmesine yardımcı olur.
Daha Fazla Trafik Çekmek
SEO ve SEM uygulamaları web sitelerine daha fazla ziyaretçi çekebilmek için kurgulanmaktadır. Uygulanan her stratejinin temelinde hedef kitleden daha fazla tıklama alarak tıklama oranlarını (TO) arttırmaktır. Başarılı SEO ve SEM çalışmalarında tıklama oranlarında bariz bir şekilde yükseliş gözlemlenir.
Kitleyi Tanıma Zorunluluğu
SEO ve SEM’de başarılı olabilmek için hedef kitleyi iyi tanımak, nasıl davranışlar sergilediklerini anlamak gereklidir. Alıcı kişiliklerini ve psikografik segmentasyonu kullanarak hedef kitlenizi tanıyabilir, ihtiyaçlarının ne olduğunu ve ne aradıklarını keşfedebilirsiniz. Ardından, markanızla ilgili çözümler aradıklarında karşılarına çıkan değerli içerikler oluşturabilirsiniz.
Anahtar Kelime Araştırması Yapmak
SEO ve SEM’de başarılı olabilmek için bir diğer benzerlik aslında ilk adım tabii ki anahtar kelime araştırmasıdır. En iyi trafiğe sahip anahtar kelimeleri bulabilmek için hedef kitlenizin arama için kullandığı kelimeler, terimler, rakiplerinizin hedeflediği ve trafik aldığı kelimeler, trend araştırmaları gibi farklı çalışmaları yapmak gerekmektedir. SEO ve SEM’in özünde anahtar kelimeler bulunur ve yol haritası bu kelimelere göre şekillenir.
Anahtar kelime araştırmasına ve sitenizin SEO durumuna SEOLOG SEO Analizi Aracı ile başlamayın.
Ortak Anahtar Kelimeler ile Çalışmak
Anahtar kelime araştırmasının devamında hem SEO hem de SEM çalışmaları bu kelimeler ile yapılmaktadır. Genelde hem reklam verilen kelimeler hem de reklam verilen kelimeler aynıdır.
Sürekli Takip ve Optimizasyon İhtiyacı
Hem SEM hem de SEO çalışmaları sürekli ve düzenli olarak takip ve optimizasyon ihtiyacı duyan çalışmalardır. Yapılan işlemlerin faydası ve etkisini ölçümleme ve stratejinin başarısının takibi için bu ihtiyaçlar olmazsa olmazdır.
SEM Nedir?
SEM Nedir? Search Engine Marketing kelimelerinin kısaltması olan SEM’i Türkçe’ye çevirdiğimiz de anlam olarak “arama motoru pazarlaması” gelmektedir. Özet olarak arama motorlarına belli bir ücret vererek arama sonuçlarında diğer sitelerin üzerinde çıkmanızın en basit yoludur.
Arama Motoru Pazarlaması (SEM) hem SEO (Arama motoru optimizasyonu) hem de ücretli arama reklamlarını kapsayan şemsiye terim olarak kullanılmaktaydı. Zamanla sektörün ve arama motoru endüstrisinin büyümesi, arama motoru pazarlamasının farklı bir iş dalı haline gelmesine sebep oldu. Bu yeni iş dalı SEM kısaltması ile tanımlandı.
Arama motoru dünyasında genellikle başarılı olabilmek için SEO ve SEM birlikte yapılan bir çalışmadır. SEO uzun süreçli ve sabır isteyen istemesine karşın SEM kısa zamanda faydası görülebilen bir işlemdir. SEM faaliyetleri sektörde farklı isimlerle de anılmaktadır. Bunun en bilineni Google reklamıdır.
Eğer bir kişi yazışmasında veya konuşmasında aşağıdaki terimleri kullanıyorsa aslında bahsettiği ana konu SEM’dir.
Ücretli arama ağı reklamları
Ücretli arama ağı reklamcılığı
PPC (Tıklama başına ödeme)
PPC (Arama başına ödeme) – bazı reklamlar, özellikle mobil arama kullanıcılarına sunulanlar, bir akıllı telefondan doğrudan telefon araması yapılması durumunda bu aramayı tıklama olarak kabul edip reklam verenden ödeme alır.
TBM (Tıklama başı maliyet)
BGBM (Bin gösterim başı maliyet)
Çoğu arama motoru reklama tıklama veya arama yapılması sonucunda ücret alır ancak görüntülü reklamlarda BGBM daha sık kullanılan bir seçenektir. BGBM, yani reklamın 1000 kez gösterilmesi sonucunda ücret ödenmesidir.
Yeni Başlayanlar İçin SEM
Google AdWords, pek çok yönden lider ve reklam verenler tarafından en çok kullanılan en popüler ücretli arama platformudur. Google Adwords artık Google Ads adıyla hizmet vermektedir. Google’dan sonra Yahoo reklamlarının da büyük bölümünü sunan Bing Ads gelmektedir. Ülkemizde popülerliği sebebiyle ücretli arama reklamları denince aklımıza Google gelmektedir.
Arama motorları dışında ücretli reklamlar büyük sosyal ağ sitelerinde de kullanılmaktadır.
Ücretli arama motoru reklamları hakkında detaylı bilgileri aşağıdaki ana başlıklarda bulabilirsiniz.
- Google Ads
- Bing Ads
- Yahoo Ads
- Yandex Ads
Sonuç
SEM ile SEO arasındaki farklar ve benzerlikleri dikkate aldığımızda aslında aralarında karar vermemizi sağlayacak basit bir yol yoktur. Karar verme aşamasını etkileyecek bir çok faktör olduğundan dolayı karar vermekte zordur. Bazı web siteleri SEO’ya odaklanmayı tercih ederken bazıları ise SEM’i tercih edebilir. Fakat tecrübelerime dayanarak söylemeliyim ki burada en doğru yaklaşım SEM ve SEO’dan oluşan ortak bir stratejiyi benimsemek olmalıdır.